maanantai 5. marraskuuta 2018

Seppo Lehto eduskuntavaaliehdokas Tampere: Nopein tapa auttaa ulosoton hirressä roikkuvia olisi nostaa ulosoton suojaosuutta esim 1500€ kk


Ulosoton keväällä 2018 julkaistut tulokset ja tiedot eivät tunnu kiinnostavan hallitusta, hallituspuolueita, saati rivikansanedustajia

Hallituksen ja presidentin asetuksin on ryhdyttävä toimenpiteisiin heti. Lansallinen hätätila ei liene ylimitoittua tämän hölmöilyn kohdalla.

Viime vuonna 2017 ulosottoon tuli vireille lähes 3,3 miljoonaa asiaa. Nousua on vuodessa yli 20 prosenttia. Vuonna 2017 ulosotossa oli lähes 4,2 miljardia euroa. Tässä on kasvua edellisvuoteen noin 50 prosenttia. Maksamalla ulosottoveloistaan selviytyneiden uusien velallisten osuus on vähentynyt ja varattomien, eli henkilöiden, joilla ei ole tuloja eikä omaisuutta, osuus on kasvanut vuoden 2017 aikana.

Eniten ulosotto koskettaa pieni- ja keskituloisia ihmisiä, joiden elämä on käynyt yhä tukalammaksi desantti pääministeri Juha Sipilän (keskusta eli kepulit pettää aina) desanttihallituksen tekemien leikkausten vuoksi. Ns "työttömiin" tai työhaluttomiin kohdistuva aktiivimalli pahentaa yhä tilannetta, koska se leikkaa työttömyysturvaa, antamatta mahdollisuuksia lisäansioihin kannustavasti. Suur osa perseaukisista tsuhnista ei selviä arkipäivän kuluistaan, kuten sairaalamaksuista, lääkekuluista, näkkäri vieraana, varsinkin jos taloudenhallinta lepää sen varassa että viinaa, olutta ja tupakkia pitää ainakin saada.

Mahdollisen ns sote-uudistuksen edetessä on armahdettava julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden laskujen vuoksi ulosotossa olevat kuten myös muutkin vuosia veloissa roikkuneet, jotka eivät velkasuosta päätään saa ylös jatkuvalla ulosmittauksella. 

On saatava uusi alku elämänhallinnan palauttamiseksi sadoille tuhansille suomalaisille usa-tapaisen velka-akordin tapaan. Satoja tuhansia kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja päätyy vuosittain ulosottoon. Hammashoito-, terveyskeskus-, sairaala-, laitos- ja kotipalvelumaksuja yms. Pienituloisilla ei ole varaa sairastua, eikä hoitaa itseään Suomessa. Monilla on se viimeinen mahdollisuus: Mene hoitoon ja kasvata ulosottoa, kun rahat ei riitä "jukulauta". Korkeat asiakasmaksut ja heikko saatavuus alkuperäväestön edustajille verrattuna matujen ensisijaiseen hoivaamiseen yhteisillä varoilla ovat sosiaali- ja terveydenhuollon suurin ongelma. Hallitus ohittaa alkuperäkansan ja elononsa maksajien tarpeet ja tyytyy vain toimimaan kansakunnallisena loisivana vampyyrina verovaroillamme ulkomaanvelkaa matu- ja islaminvaasioita edistäen.

Kusetus ulosottosaalistus on saatettava tiensä päähän. Moni ulosottoon joutunut on maksanut velkansa moninkertaisesti korkoina ja perintäkuluina. Esimerkikkejä on pilvin pimein mm eräs työssäkäyvä henkilö kertoi joutuneensa ulosottoon vuonna 2009. Alkuperäinen velka oli 63 000 euroa. Yhdeksän vuoden maksamisen jälkeen, ulosotto on saanut häneltä 65 000 euroa, mutta pääoma on lyhentynyt vain 5000 euroa. Hänellä on siis vielä maksamatta 58 000 euroa. Ei tällaisissa menettelyissä ihmisten elinikä riitä vapautumaan velkahelvetistä ja olenkin kuullut ulosottomiesten todenneen velkasaatavista, että: ”Maksamalla se ei koskaan lopu.” Tilanne on järjetön ja kohtuuton, mikä kertoo olennaisen siitä miten suhtaudumme ihmisten hätään omassa maassamme. Trendinä on liikaa Suomen rahat ulkomaille erilaisten poppamiesklaanien rahoitukseen ja hummeliautojen hankintaan kyläpäälliköille, jotka saavat nauraa neekerirumpujen kumistessa.

Nykyjärjestelmää tulee korjata kiirehtien asetuksia apuna käyttäen, jotta laitkin muutetaan. 

Selkein nopein tapa auttaa ulosoton hirressä roikkuvia olisi nostaa ulosoton suojaosuutta esim 1500€ kk, korjattava velkaa paisuttava korkomenettely, estettävä velan vanhentumisen pitkittäminen ja oikaistava virheelliset, perusteettomasti määrätyt velkatuomiot ja virheet.

Pikavippiyhtiöiden toiminta kriminalisoitava isommalla perusteella kuin minkään ns "KRP":n seuraaman ns. "liivijengin". Taitaa se pikavippikusetus olla huomattavasti tuottavampaa kuin juoppojen toistensa kusetus. Samoin eri eduskuntapuolueiden matuliiketoiminta on kriminalisoitava erilaisina "Luona"-hankkeina verotustamme kuppaavina rikollisjärjestötoimintoina.



Sosiaali- ja terveydenhuollon maksut pitää poistaa Suomessa. Kuntien tulee luopua kansainvälisten perintäyhtiöiden käyttämisestä ja ottaa käyttöön sosiaalinen luototus eräinä mahdollisuuksina. 


Tamperelainen historioitsija eduskuntaan: Seppo Lehto eduskuntavaaliehdokas Tampere Pirkanmaan

......................
https://potki-suomalaista.blogspot.com/
......................

On vastaiskun ja vastakkainasettelun aika: Herran siunaus mukanamme toimikaamme:
Hallituksen ja eri eduskuntapuolueiden toiminta: Potki suomalaista. Suomen historian isoin sananvapaustuomio Seppo Lehdolle ja jotku kehtaa itkeä nettivihaa - Muualla maailmassa oltaisiin jo laitettu tienvarsipommi Claymore tapaan ko vastuullisten kohdalle. Suomalaiset alistuvat orjuuttamiseensa kuin koirat. Kun haluat muutosta äänestä ja jaa somessa: Seppo Lehto eduskuntaan Pirkanmaalta 2019
--------------------------------------------------------------

lauantai 10. helmikuuta 2018

Syytä muistaa, mistä on vaiettu: Työn ja yrittämisen jäljiltä pitää jäädä muutakin kuin vittuilua kouraan. Nykyään vain matuinvaasion suosinta on ainoaa oikeaa liiketoimintaa

Syytä muistaa, mistä on vaiettu: Katso blogista lisää: https://oma-yritys-kasvun-paikka.blogspot.fi/ työn ja yrittämisen jäljiltä pitää jäädä muutakin kuin vittuilua kouraan 

Nykyään vain matuinvaasion ja islamistien suosinta on ainoaa oikeaa liiketoimintaa, mitä suositaan jopa verovaroin. 


Aito suomalainen, ei mikään matuinvaasion tuotteistettu "Huippuosaaja", kansakunnallinen huippuosaaja Tampereen punikkiyliopiston tuote valkoisen Suomen arvoin.



Humanisti Seppo Lehto Tampere 

Neekerikabaree toiminnan tukeminen loppukoon, kiitos. 
-----------------------------------------------------------------------
Potki suomalaista ja suosi kusettajaa toiminnalle loppu
https://potki-suomalaista.blogspot.fi/
--------------------------------------------------

keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Historioitsija kansakunnan profeetta Seppo Lehto vastarintaa ajatuksia ja kirjauksia twitterissä 2018: Hyvää valkoista uutta vuotta ja Laura Huhtasaari presidentiksi demla- ja sovjet-luteiden sijaan


Historioitsija kansakunnan profeetta Seppo Lehto vastarintaa ajatuksia ja kirjauksia twitterissä 2018: Hyvää valkoista uutta vuotta ja Laura Huhtasaari presidentiksi demla- ja sovjet-luteiden sijaan


Vastauksena käyttäjälle 
Kunhan pitävät kaikki "paimensauvansa" housuissaan ja kouransa omissa taskuissaan niin uliskoon sitten Jeesusta tai toisia paimentolaisia jotka tunnettuja enempi vuohten aasien ja lasten nussinnoistaan jopa imaamien siunaamina. Seppo Lehto Pro Laura Huhtasaari presidentiksi

------------------
Kädettömät ovat harjoitelleet, päättömät ajatelleet, kaikki olevainen on katoavaista, vain mädätys jatkuu keskuudessamme stalinistien ja perillistensä toimin. Seppo Lehto historioitsija Tampere
-------

https://plus.google.com/u/0/+Keskusteluasuomalaisistaarvoistajasananvapaudesta

---------------------------
Potki suomalaista se on mahojen demari-, kepuli-, kokkari-, komuvihreähuorien tavoite
https://potki-suomalaista.blogspot.fi

-------------------------------------------------

torstai 31. elokuuta 2017

Kansamme ja väestömme mädättäjät velkaannuttajat turvallisuusympäristömme pilaajat: Erotkaa tappakaa juudas iskariotteina itsenne. Seppo Lehto valkoinen vaihtoehto ja valkoinen tulevaisuus

Valtioneuvoston budjetin julkaisu 31.8.2017

Kansamme ja väestömme mädättäjät velkaannuttajat turvallisuusympäristömme pilaajat: Erotkaa tappakaa juudas iskariotteina itsenne. 



Toimikaa oikein Suomen ja Euroopan pelastamiseksi matu- ja islaminvaasiolta seurauksineen. Muistakaa: Miehittäjä-Ryssä toki vielä toistaiseksi isoin matuongelma itsenäisen Suomen alueilla.
Seppo Lehto valkoinen vaihtoehto ja valkoinen tulevaisuus, Pro Patria

https://potki-suomalaista.blogspot.fi/
---------------------------------------

perjantai 2. kesäkuuta 2017

Mitä tekee perustulolla kun suojaosuus ulosotossa on olematon missä ei huomioida vuokraa, terveysmenoja jne? Pysytään totuudessa suomalaisten köyhyydestä ja sen syistä

Mitä tekee perustulolla kun suojaosuus ulosotossa on olematon missä ei huomioida vuokraa, terveysmenoja jne? 

Pysytään totuudessa suomalaisten köyhyydestä ja sen syistä eduskunnan joutilaiden vain lihoessa ja kupatessa isot tulot näpertelyistä ja matuinvaasion hyväksymisestä keskuuteemme.

Seppo Lehto kansakunnallinen ajattelijanne tamperelainen filosofi valkoisen Suomen ja tulevaisuuden asialla

Maakuntavaaliehdokkaana 2018 Tampere

-------------------------------------------------------------
Potki suomalaista on eduskunnan, virkamiesten (Lue: Loisten) missio / tavoite?
http://potki-suomalaista.blogspot.fi/
-------------------------

torstai 11. toukokuuta 2017

Facebookin naurettavat silsakyrvät pyrkivät sensuroimaan historiaa ja tapahtuneita asioita, rajoittaen sananvapautta kuin Ryssälässä ja Bryssälässä on tapana


Facebookin naurettavat silsakyrvät pyrkivät sensuroimaan historiaa ja tapahtuneita asioita, rajoittaen sananvapautta kuin Ryssälässä ja Bryssälässä on tapana
Lehto Seppo
Ortodoksipappi kiittää vapauttajiaan Ryssän kommunistiorjuuttajia vastaan. Muistakaa tämä. Kristityt kiitivät Saksan armeijaa viime sodissa joka rintamalla



---------------------------

Poistimme jotain julkaisemaasi
Poistimme alla olevan julkaisun, koska se rikkoo Facebookin yhteisönormeja: Vittu mitä paskaa nämä saatanan runkkarit viitsivät tarjoilla. 
  • Ryssä ryssii eniten loisien alueillamme

-----------
Facebookin poistamana mm oheinen:

Kalevansoturi Kalevalanpäivänä tervehtii sinuakin: Neekerikuningas / Negerkonung Seppo Lehto asettui kuntavaaliehdokkaaksi Tampereella Kalevalanpäivänä 2017 
http://kuntavaaliehdokas-Tampere.blogspot.fi/

Kuntavaaliehdokas Tampere, Seppo Lehto, asettui kuntavaaliehdokkaaksi Tampereella, Kalevalanpäivänä 2017, matuinvaasion vastustaja, islamin vastustaja, uudisasuntotuotanto ensisijassa suomalaisille, ei matuille, kuntavaalit Tampere 2017, Tampereen kuntavaalit 2017, Suomi suomalaisille, yksityisautoilu sallittava keskustassa, autojen parkkeeraus kaduille mahdollistettava, ei islamia kouluihin

torstai 5. toukokuuta 2016

Seppo Lehto vaatii: Anarkokomuilta rahat ja tulevaisuus pois sekä leirielämää raittiissa gulagissa https://www.youtube.com/watch?v=z-qVBgGewJs

Anarkokomuilta rahat ja tulevaisuus pois sekä leirielämää raittiissa gulagissa https://www.youtube.com/watch?v=z-qVBgGewJs

Katso video klikaten yltä tai seuraavasta kuvakkeesta Seppo Lehdon varoituksensanaa anarkomarkoille:



------------------------------------------------------------





Seppo Lehto islamin, kommunismin, maahanmuuton ymv vastustaja ja aluepalautusten vaatija miehittäjä-Ryssältä

-------------------------
http://potki-suomalaista.blogspot.fi/
-------------------

perjantai 18. maaliskuuta 2016

Markus Janssonin Blogi: 1000 blogikirjoitusta takana!

Markus Janssonin Blogi: 1000 blogikirjoitusta takana!: 10 vuotta blogin pitämistä, yli 1,1 miljoonaa yksilöityä lukemiskertaa ja nyt 1000 julkaisua on tullut täyteen. Aihepiirit pysyneet aika ...

Korkeakoulutus on vitsi jo Suomessakin. Ammattiopistoista tehtiin korkeakouluja. Valtionsyyttäjät leipovat rauhan ja rakkauden lähettiläistä kelpo rasisimilla ratsastavia tulevaisuuden "Kokoomuksen Toivoja" jotka pelastavat kansantaloutemme raikastamalla perheoikeudenkin lapsimorsiankultilla. Mao: Valta kasvaa kiväärin piipusta. Saman ovat tajunneet erilaiset jihadistkin. Suomessa eletään "aseistariisunnan" aikaa. Valtio vie kansalta aseet ja tarjoaa turvattomuutta verojen korotusten kera tilalle http://lopullinen-ratkaisu.blogspot.fi






























http://potki-suomalaista.blogspot.fi/

------------------------------------------------------------

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Tosisasiat syytä tunnustaa http://keskustelua-xenofiiliasta.blogspot.fi/ islam mamutus isovenäläinen imperialismi Suomen uhat eilen nyt huomenna

Tosisasiat syytä tunnustaa http://keskustelua-xenofiiliasta.blogspot.fi/ islam mamutus isovenäläinen imperialismi Suomen uhat eilen nyt huomenna


Seppo Lehto vastustakaa maahanmuuttoa islamia ja kansakuntamme tuhontaa toiseuden rasismin keinoin
---------------------------------
Totuus puolueettomasta mediasta on punaterroristien kommunistista paskaa


--------------

Potki suomalaista on hallituksen ja puolueiden hanke, mitä virkamiehet toteuttavat kansakuntamme vahingoksi

http://potki-suomalaista.blogspot.fi/
-------

tiistai 12. tammikuuta 2016

Muistakaa: Toiseus on pahinta rasismia Suomea ja alkuperäkansoja kohtaan. Suomen verovaroin ei pidä edistää maamme muuttumista Afrikaksi/ islamille

 
Muistakaa: Toiseus on pahinta rasismia Suomea ja alkuperäkansoja kohtaan. Suomen verovaroin ei pidä edistää maamme muuttumista Afrikaksi/ islamille

Seppo Lehto = Ei maahanmuuttoa Afrikasta, ns "Lähi-Idästä", ei Aasiasta, ei persettä islamille


---------------------------------------------------------------
http://potki-suomalaista.blogspot.fi/ --------------------------------------------------

maanantai 28. syyskuuta 2015

Potki suomalaista = Maahanmuuttokusetus kiihtyy. Valtio yrittää mitätöidä kunnallisen itsehallinnon ja aloittanee pakkosijoitukset kuntiin - Sopii muistaa kuka ja ketkä tämän hulluuden maksavat monin tavoin. Sipilän hallituksen motto oli leikkaukset, nyt rahaa riittää invaasion rahoitukseen ja kuntien pakkoalistamisiin. Tuntemamme Suomi on kovin etäinen muisto hyvin pian Seppo Lehto maahanmuuttokriitikko - Herätkää ajoissa, huomenna voi olla myöhäistä



Seppo Lehto osallistui 24.9.2015 Tampereen valtuustosalikeskustelussa hätämajoitustilakeskusteluun vastustaen ja kyseenalaistaen elintasopakolaisten pääsyn maahamme ja Tampereelle


Potki suomalaista = Maahanmuuttokusetus kiihtyy. Valtio yrittää mitätöidä kunnallisen itsehallinnon ja aloittanee pakkosijoitukset kuntiin - Sopii muistaa kuka ja ketkä tämän hulluuden maksavat monin tavoin. Sipilän hallituksen motto oli leikkaukset, nyt rahaa riittää invaasion rahoitukseen ja kuntien pakkoalistamisiin. Tuntemamme Suomi on kovin etäinen muisto hyvin pian



Seppo Lehto maahanmuuttokriitikko - Herätkää ajoissa, huomenna voi olla myöhäistä

Seppo Lehto kunnallisvaaliehdokkaana 2008 kuva

------------------------------
Elintasopakolaisia vastassa pitäisi olla espanjalaisia pääsiäisenjuhlijoita Espanjalaisista pääsiäisjuhlijoista kuvaa blogissa:

http://valontuoja-lusifer.blogspot.fi/ Valoa kansalle islamin ja putinismin pimeyttä vastaan Seppo Lehto profeettanne

 ---------------------------------------------

lauantai 25. lokakuuta 2014

Päivän puheenvuoro Seppo Lehto: Potki suomalaista on ohjeena lainsäädännössä. Kyseisin toimin ohjataan varoja maahanmuuton rahoitukseen, sekä ylisuuren hallinnon ylläpitoon


Päivän puheenvuoro Seppo Lehto: Potki suomalaista on ohjeena lainsäädännössä. Kyseisin toimin ohjataan varoja maahanmuuton rahoitukseen, sekä ylisuuren hallinnon ylläpitoon. Samoin yhdenvertaisuus se on vain vitsi kun vastakkain mahamuto (islamisti tai rummunpaukuttaja) vs suomalainen missä tahansa oikeusasteessa

http://keskustelu-ryssasta-jatkukoon.blogspot.fi/ blogikirjoituksessani kyseenalaistan tämän "Itä- / länsi-meri-ajattelun".

Me puhumme "Itämerestä vaikka se on Länsimeri kuten virolaisillekin. Nimi annettu Tukholmasta. "Musta meri" ei ole musta toisin kuin Välimeren eteläranta. Ryssä / Russ - samaa juurta monikulttuurisia helvettejä missä tsuhnille varattu vain orjan rooli. Skanssenilla Tukholmassa små stygor-suomalaiskylän taloja Skanssenin eläintarhan yhteydessä. Niin idässä kuin lännessäkin islamin saatana tunkemassa sisäämme. Ryssä idässä / Russ / Ruotsi lännessä. = Samaa taikinanjuurta

Seppo Lehto EU-, islam-, miehittäjä- Ryssä- ja maahanmuuttokriitikkko Tampereelta

Ohessa kuvia sovjet-Tsuhnalan sisäinen maanpakoajalta Kuopiosta huhti- ja toukokuulla 2010:






Vapaussoturiemme muistoa kunnioittaen:


Tämä ohje pitäisi olla itsestäänselvä. Rikkomisesta aina vähintään 30 päiväsakkoa.



 Punaterroristien muistomerkiltä kuva:




Maastossa Seppo Lehto Kuopion Leipäniemen rannalla:




-----------------------------------
Potki suomalaista siinä demla- ja muiden holohoax-juristien elämäntapa: http://potki-suomalaista.blogspot.fi/

-------------------------------

lauantai 8. helmikuuta 2014

Kansalaisia koskettaa kuljetuspalveluiden siirtyminen ulkomaisten yhtiöiden hallintaan, kuten kävi katsastuspalveluiden kanssa: Olennainen kysymys maahanmuuttoon liittyvien "rauhanuskonasioiden" (Islam rauhanuskonto = valehtelua) lisäksi on: Näillä lakimuutoksillako edistetään suomalaista yrittäjyyttä?


Kansalaisia koskettaa kuljetuspalveluiden siirtyminen ulkomaisten yhtiöiden hallintaan, kuten kävi katsastuspalveluiden kanssa: Olennainen kysymys maahanmuuttoon liittyvien "rauhanuskonasioiden" (Islam rauhanuskonto = valehtelua)  lisäksi on: Näillä lakimuutoksillako edistetään suomalaista yrittäjyyttä? 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990924 nyt jo Itellan kuljetuksia virolaiskilvin? - Onko hulluus suomalaisten elinkeinotoiminnan rajoittamisessa ok? Kenen etu on ulkomaiset kuljetukset jopa bussikuljetuksissa (suomea taitamattomia)

Persettä eduskunnan leninisteille, stalinisteille (eero heinäluoma, jyrki katainen, jutta urpilainen, astrid thors ymv), jotka pyrkivät heikentämään alkuperäkansan toimeentulomahdollisuuksia

Lienee kulutuskysynnän näkökulmasta "harmaa talouskin" kannattavampaa, kuin tuottojen valuminen ulkomaille?

Seppo  Lehto yhteiskuntakriitikko, suomalaisen työn ja hyvinvoinnin puolesta = Tuotot suomalaisille ei kansainvälisille veroparatiisiyhtiöille

Ohessa tämä suomalaista elinkeinovapauttava lakiuudistus, jonka takana mm vierautta palvelevat, sekä Soneran UMTS-miljardien hukkaaja Olli-Pekka Heinonen:


Annettu Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 1999

Asetusluvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä

Liikenneministerin esittelystä säädetään luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä 15 päivänä helmikuuta 1991 annetun lain (342/1991) 11 ja 17 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat, 11 § laissa 574/1994 ja 17 § osaksi edellä mainitussa laissa:

1 luku

Liikenneluvan myöntämisen edellytykset

1 §
Liikenneluvan edellytykset
Liikennelupa myönnetään hakijalle, joka
1) on hyvämaineinen ja muutoinkin henkilönä sopiva harjoittamaan liikennettä;
2) on suorittanut hyväksytysti asianomaisen liikenneyrittäjäkurssin tai osoittanut hallitsevansa kurssia vastaavat tiedot näyttökokeessa ja jolla on käytännön kokemusta liikenteen alalta;
3) hallitsee itseään ja omaisuuttaan; sekä
4) on vakavarainen.
Lupa myönnetään 1 momentin 4 kohdan vaatimuksen täyttävälle oikeushenkilölle, jonka liikenteestä vastaava henkilö täyttää 1―3 kohdan vaatimukset ja kykenee asianmukaisesti vastaamaan velvoitteistaan.
2 §
Hyvä maine
Hakijan tai liikenteestä vastaavan henkilön ei ole katsottava täyttävän 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa säädettyä hyvämaineisuuden vaatimusta, jos
1) hänet on viimeisen viiden vuoden aikana tuomittu vankeusrangaistukseen rikoksesta; tai
2) hänet on vähintään kolmesti edeltäneen vuoden aikana tuomittu sakkorangaistukseen työ- tai palkkasuhdetta, liikenteen harjoittamista, ajo- ja lepoaikojen noudattamista, liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta, ympäristönsuojelua tai muiden ammatillista vastuuta koskevien säännösten rikkomisesta ja
rikokset osoittavat hänen olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan luvanvaraista tavaraliikennettä.
3 §
Vakavaraisuus
Liikenneluvan hakija tai haltija on katsottava vakavaraiseksi, jos hän kykenee asianmukaisesti vastaamaan velvoitteistaan ja osoittaa, että hänellä on riittävät taloudelliset voimavarat liikenteen aloittamiseen ja sen asianmukaiseen hoitamiseen.
Hakijalla tai haltijalla katsotaan olevan 1 momentissa tarkoitetut riittävät taloudelliset voimavarat, jos hänellä on käytettävissään varoja jokaista liikenteessä käytettävää kuorma-autoa kohden vähintään 10 000 euroa ja muita ajoneuvoja kohden vähintään 4 000 euroa.
Varoiksi katsotaan hakijan tai haltijan
1) rahoitusomaisuus mukaan lukien tilinylitysoikeudet ja luottolaitosten myöntämät nostamattomat luotot;
2) vaihto-omaisuus; sekä
3) vakuutena käytettävissä oleva käyttöomaisuus ja muut pitkäaikaiset sijoitukset.
Jos hakija tai haltija on luonnollinen henkilö tai avoin yhtiö taikka kommandiittiyhtiö, voidaan varoiksi katsoa myös luonnollisen henkilön, yhtiömiesten ja vastuunalaisten yhtiömiesten henkilökohtainen, vakuutena käytettävissä oleva omaisuus.
Liikennettä aloitettaessa tai ajoneuvojen määrää lisättäessä käytettävissä olevien varojen määrä saadaan vähentämällä 3 momentin mukaan lasketuista varoista liikenteen aloittamisesta tai ajoneuvojen määrän lisäämisestä aiheutuvat ajoneuvojen, toimitilojen, koneiden ja laitteiden hankintamenot. Käytettävissä olevia varoja tulee olla 2 momentissa mainittu määrä hakijan jokaista ajoneuvoa kohden.
4 §
Taloudellisten voimavarojen osoittaminen
Taloudellisten voimavarojen riittävyys osoitetaan lupaviranomaiselle toimitettavalla
1) vakuudella, joka voi olla luottolaitoksen antama takaussitoumus tai pankkitalletus; tai
2) todistuksella, jonka on antanut Keskuskauppakamarin tai kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö taikka julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu asiakirja on toimitettava lupaviranomaiselle liikennelupaa haettaessa ja uusittaessa. Jos luvanhaltijalla on useampia liikennelupia ja niiden voimassaoloaika päättyy eri aikoina, asiakirja on toimitettava vähintään viiden vuoden välein. Erityisestä syystä lupaviranomainen voi vaatia asiakirjan toimitettavaksi muulloinkin.
5 §
Liikenneyrittäjäkurssi
Tavaraliikenteen yrittäjäkurssin pituus on vähintään 140 oppituntia. Kurssin opetussisältöön ja sen loppukokeeseen tulee kuulua ainakin maanteiden kansallisen ja kansainvälisen tavara- ja henkilöliikenteen harjoittajien ammattiin pääsystä sekä tutkintotodistusten, todistusten ja muiden muodollista kelpoisuutta osoittavien asiakirjojen vastavuoroisesta tunnustamisesta sekä toimenpiteistä näiden liikenteenharjoittajien sijoittautumisvapauden tehokkaan käyttämisen edistämiseksi annetun neuvoston direktiivin 96/26/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 98/76/EY, liitteessä I luetellut maanteiden tavaraliikennettä koskevat aihepiirit.
Liikenneyrittäjäkoulutusta antava oppilaitos antaa kurssista ja hyväksytystä kirjallisesta loppukokeesta todistuksen. Koe on pakollinen ja sen tulee olla muodoltaan 1 momentissa mainitun direktiivin liitteen I kokeen rakennetta koskevien säännösten mukainen. Todistuksen tulee olla direktiivin liitteen I a mallin mukainen.
Liikennetraktoriyrittäjäkurssin pituus on vähintään 70 oppituntia. Kurssin opetussisältöön ja sen loppukokeeseen tulee kuulua soveltuvin osin 1 momentissa mainitun direktiivin liitteen kansallista tavaraliikennettä koskevat aihepiirit. Oppilaitos antaa kurssista ja hyväksytystä kirjallisesta loppukokeesta todistuksen.
6 §
Näyttökoe
Tavaraliikenteen yrittäjäkurssi voidaan korvata näyttökokeella. Siihen hyväksytään henkilö, joka on
1) toiminut tavaraliikennettä harjoittavan, tavaran kuljetuksia välittävän tai muun näihin verrattavan yrityksen hallintoa, taloutta tai operatiivista toimintaa koskevissa vastuullisissa tehtävissä vähintään viisi vuotta;
2) suorittanut kaupallisen, hallinnollisen, kuljetusalan taikka vastaavan vähintään opisto- tai ammattikorkeakoulutasoisen tutkinnon ja toiminut 1 kohdassa tarkoitetuissa tehtävissä vähintään yhden vuoden; tai
3) suorittanut hyväksytysti tällä asetuksella kumottujen säännösten mukaisen kotimaan liikenneyrittäjäkurssin.
7 §
Käytännön kokemus
Käytännön kokemus tulee hankkia liikenneyrittäjäkoulutusta antavan oppilaitoksen ohjauksessa ja valvonnassa. Sen vähimmäispituus on kuusi kuukautta ja siihen tulee sisältyä kuljettajana toimimisen lisäksi liikenteen harjoittamisen hallintoon ja talouteen liittyvää harjoittelua. Oppilaitos voi kuitenkin hyväksyä myös ennen liikenneyrittäjäkurssia hankitun kokemuksen.
Kokemusta koskevan vaatimuksen katsotaan täyttyvän myös, jos henkilö on
1) toiminut päätoimisesti vähintään viisi vuotta moottoriajoneuvon tai liikennetraktorin kuljettajana;
2) toiminut vähintään yhden vuoden kuljetusyrityksen, huolintaliikkeen tai teollisuuden taikka kaupan tavaran kuljetuksista vastaavissa johto- tai esimiestehtävissä; tai
3) suorittanut kaupallisen, hallinnollisen, kuljetusalan taikka vastaavan vähintään opisto- tai ammattikorkeakoulutasoisen tutkinnon ja toiminut 2 kohdassa tarkoitetuissa tehtävissä vähintään kolme kuukautta.
Liikennetraktoria koskevan liikenneluvan osalta kokemusta koskevan vaatimuksen katsotaan täyttyvän myös, jos henkilö on toiminut vähintään kaksi vuotta moottoriajoneuvon tai traktorin kuljettajana.
Oppilaitos antaa hyväksyttävästä käytännön kokemuksesta todistuksen.

2 luku

Liikenneluvan hakeminen ja myöntäminen

8 §
Lupahakemus
Lupahakemus on tehtävä kirjallisesti. Siihen on liitettävä:
1) jäljennös hakemuksesta;
2) oikeaksi todistetut jäljennökset ammattitaitovaatimusten täyttymistä osoittavista todistuksista;
3) selvitys siitä, että hakija tai liikenteestä vastaava henkilö hallitsee itseään ja omaisuuttaan;
4) enintään kolme kuukautta aikaisemmin annettu selvitys riittävistä taloudellisista voimavaroista; sekä
5) lupaviranomaisen mahdollisesti edellyttämä muu selvitys.
9 §
Yhteisölupa
Yhteisöluvan myöntämisessä noudatetaan, mitä yhteisössä jäsenvaltion alueelle tai sen alueelta taikka yhden tai useamman jäsenvaltion alueen kautta tapahtuvan maanteiden tavaraliikenteen markkinoille pääsystä annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 881/92, jäljempänä kansainvälisestä tavaraliikenteestä annettu neuvoston asetus, säädetään.
Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden välisen liikenteen lisäksi yhteisölupa oikeuttaa harjoittamaan myös muuta ulkomaan liikennettä sekä kotimaan liikennettä.
Yhteisöluvasta on muutoin voimassa, mitä siitä 1 momentissa mainitussa asetuksessa säädetään.
10 §
Liikennetraktorilupa
Liikennelupa liikennetraktorille myönnetään viideksi vuodeksi. Jokaiselle ajoneuvolle annetaan erillinen lupa, johon merkitään ainakin:
1) luvan haltija ja tämän kotikunta;
2) ajoneuvoluokka;
3) luvan voimassaoloaika;
4) oikeushenkilön liikenteestä vastaava henkilö; sekä
5) ehdot, joita liikennettä harjoitettaessa on noudatettava.
11 §
Liikenneluvan muuttaminen ja uusiminen
Liikenneluvan muuttamista tai uusimista haetaan siinä järjestyksessä kuin luvan hakemisesta 8 §:ssä säädetään.
Hakemusta ratkaistaessa on 1―4 §:n säännösten lisäksi otettava huomioon, onko liikennettä harjoitettu luvan mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.
Jos uusiminen on pantu vireille viimeistään kaksi kuukautta ennen liikenneluvan viimeistä voimassaolopäivää, uusittavalla luvalla saa jatkaa liikennettä asian ratkaisemiseen saakka.

3 luku

Liikenteestä vastaavaa henkilöä koskevat säännökset

12 §
Liikenteestä vastaava henkilö
Oikeushenkilöllä tulee aina olla lupaviranomaisen hyväksymä liikenteestä vastaava henkilö, joka tosiasiallisesti ja jatkuvasti toimii tässä tehtävässä ja vastaa siitä, että liikennettä hoidetaan säännösten ja lupaehtojen mukaisesti.
13 §
Liikenteestä vastaavan henkilön vaihtaminen
Liikenteestä vastaavaa henkilöä vaihdettaessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä liikenneluvan hakemisesta säädetään.
Jos liikenteestä vastaava henkilö vaihtuu kuoleman, äkillisen vakavan sairauden, tapaturman tai muun näihin verrattavan ennalta arvaamattoman syyn vuoksi, on toisen henkilön hyväksymistä koskeva hakemus toimitettava viipymättä lupaviranomaiselle. Jos tehtävään ei voida heti esittää säädetyt ammattitaitovaatimukset täyttävää henkilöä, on vaatimusten täyttymistä osoittavat selvitykset toimitettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään vuoden kuluttua vaihtamiseen johtaneesta tapahtumasta.
14 §
Liikenteestä vastaavan henkilön hyväksyminen eräissä tapauksissa
Konsernissa tai siihen verrattavassa yhtymässä voidaan sama henkilö hyväksyä kahden tai useamman oikeushenkilön liikenteestä vastaavaksi henkilöksi. Luonnollinen henkilö, jolla on liikennelupa, voidaan hyväksyä oikeushenkilön liikenteestä vastaavaksi henkilöksi vain, jos hänellä on osakkuuteen tai osakkeiden omistukseen perustuva määräämisvalta tässä yhteisössä.

4 luku

Tavaraliikenteen valvonta

15 §
Poliisin ilmoitusvelvollisuus
Luvanhaltijan kotipaikan poliisin tulee ilmoittaa lupaviranomaiselle tiedossaan olevista seikoista, joiden voidaan olettaa johtavan luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä annetun lain (342/1991), jäljempänä tavaraliikennelaki, 10 §:ssä tarkoitettuun liikenneluvan peruuttamiseen tai varoitukseen.
16 §
Liikenteessä käytettävä ajoneuvo
Luvanvaraiseen liikenteeseen käytettävän ajoneuvon tulee olla:
1) luvanhaltijan yksinomaisessa hallinnassa, joka on merkitty ajoneuvorekisteriin; tai
2) luvanhaltijan käytössä kirjallisen vuokrasopimuksen perusteella, jolloin alkuperäinen vuokrasopimus on pidettävä ajoneuvossa mukana ja, jos ajoneuvon kuljettajana ei toimi vuokralleottaja, kirjallinen selvitys siitä, että kuljettaja on vuokralleottajan palveluksessa.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske tavanomaisesti käytetyn ajoneuvon lyhytaikaisen rikkoutumisen vuoksi käytössä olevaa korvaavaa ajoneuvoa.
17 §
Kuljetuksen keskeyttäminen
Jos kuljetus keskeytetään tavaraliikennelain 15 §:n nojalla, on poliisi-, tulli- ja rajavartiomiehellä oikeus tarvittaessa ottaa ajoneuvon rekisteriote ja -kilvet haltuunsa. Ne on annettava takaisin, kun perustetta kuljetuksen keskeyttämiselle ei enää ole.

5 luku

Erinäisiä säännöksiä

18 §
Liikenteen harjoittaminen kuolinpesän toimesta
Luvanhaltijan kuolinpesän puolesta liikenteen hoitamista koskevista velvollisuuksista vastaavan henkilön tulee täyttää 1 §:n 1 momentin 1 ja 3 kohdassa säädetyt vaatimukset.
19 §
Kuljetuslupia koskeva toimivalta
Liikenneministeriö ja tullilaitos voivat sopia toimivallan jakamisesta kansainvälisissä sopimuksissa edellytettyjen kuljetuslupien osalta.
20 §
Neuvoston asetusten mukaan toimivaltaiset viranomaiset
Kansainvälisestä tavaraliikenteestä annetussa neuvoston asetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomaisen Suomessa on lääninhallitus.
Edellytyksistä, joilla muut kuin jäsenvaltiosta olevat liikenteenharjoittajat voivat harjoittaa kansallista maanteiden tavaraliikennettä jäsenvaltiossa, annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 3118/93 tarkoitettu toimivaltainen viranomainen Suomessa on liikenneministeriö.
21 §
Yrittäjäkoulutuksen johtoryhmä
Liikenneministeriö voi asettaa johtoryhmän, jonka tehtävänä on seurata ja valvoa liikenneyrittäjäkoulutuksen tasoa, tehdä ehdotuksia opetussisällön kehittämiseksi sekä antaa opetukseen ja käytännön kokemuksen hankintaan liittyviä ohjeita.
Johtoryhmässä tulee olla ainakin liikenneministeriön, opetusviranomaisten, koulutusta antavien oppilaitosten sekä kuljetuspalveluiden myyjiä ja ostajia edustavien järjestöjen edustajat.
22 §
Valtuutussäännös
Liikenneministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä tavaraliikennelain 17 §:n 2 momentissa tarkoitettujen säädösten täytäntöönpanosta ja soveltamisesta.
23 §
Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 2 päivänä lokakuuta 1999.
Tällä asetuksella kumotaan:
1) luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä 15 päivänä helmikuuta 1991 annettu asetus (346/1991) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen, lukuun ottamatta asetuksen 5 §:ää, joka kumotaan 1 päivästä tammikuuta 2010; sekä
2) luvanvaraisen tavaraliikenteen harjoittajalta vaadittavasta ammattitaidosta ja taloudellisista voimavaroista 27 päivänä hel-mikuuta 1991 annettu liikenneministeriön päätös (441/1991) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
24 §
Siirtymäsäännökset
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa myönnetyt liikenneluvat jäävät edelleen voimaan luvassa määrätyn ajan.
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenneyrittäjäkurssista ja kirjallisesta loppukokeesta sekä käytännön kokemuksesta annetut todistukset jäävät edelleen sellaisenaan voimaan.
Tämän asetuksen voimaan tullessa vireillä olevia liikennelupahakemuksia ratkaistaessa noudatetaan tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
Tämän asetuksen voimaan tullessa kotimaan liikenneyrittäjäkurssin loppukokeen suorittaneeseen henkilöön tai tätä kurssia käyvään henkilöön voidaan soveltaa tällä asetuksella kumotun asetuksen 2 §:n 1 ja 2 momenttia sekä 4 §:ää vuoden 2000 loppuun.
Tällä asetuksella kumottujen säännösten nojalla myönnetty kotimaan liikennelupa moottoriajoneuvolla harjoitettavaa liikennettä varten voidaan tämän asetuksen säännösten estämättä uusia sellaisenaan, jos hakija täyttää muutoin tässä asetuksessa säädetyt liikenneluvan myöntämisen edellytykset. Uusinnaksi katsotaan myös yritysmuodon muutoksesta johtuva liikenneluvan muuttaminen tai kuljetuskaluston määrän lisääminen. Kotimaan liikennelupa voidaan muuttaa yhteisöluvaksi edellyttäen, että hakija on suorittanut hyväksytysti 5 §:ssä tarkoitetun tavaraliikenteen yrittäjäkurssin loppukokeen ulkomaanliikenteen osalta.
Neuvoston direktiivi 96/26/EY; EYVL N:o L 124, 23.5.1996, s. 1 
Neuvoston direktiivi 98/76/EY; EYVL N:o L 277, 14.10.1998, s. 17
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 1999
Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI
Liikenneministeri
Olli-Pekka Heinonen

----------------------------------------

http://potki-suomalaista.blogspot.fi/ Suomalaisten elinkeinovapautta rajoitetaan ulkomaisten toimijoiden hyväksi = Rahat ulkomaille = Kotimainen kulutuskysyntä menettää käyttöpääomaa. Näin on tehty Stora-Enso fuusioissa, Kemiran lahjoittamisessa Ruotsiin, turhat elinkeinoluvat luovat työttömyyttä ja kurjistumista

--------------
http://potki-suomalaista.blogspot.fi/
------------------------------------------------------